Полезно за Гумите
Европейско етикетиране на гумите

От края 2012 г. всички гуми за леки и лекотоварни автомобили, които се продават на европейския пазар, ще трябва да носят специални етикети.
Етикетът на гумата за ЕС дава информация за показателите на гумата за безопасност и екологичните норми на продукта.
Етикетът е сравняван с тези на електроуредите, етикетът на гумата за ЕС Ви помага при сравняването на гумите по отношение на поведение при мокра настилка, икономия на гориво и шум в купето.
Речник на гумите
Икономия на гориво
Сцепление на мокра настилка
Външен шум
Кратък речник на обозначенията по страницата на гумите
- RF - (от английски Reinforced) Подсилена експлоатация на гумите. Повишено допустимо натоварване.
- FR - Изпъкнала част на протектора, която предпазва джантата от повреждане – особено при непредпазливо паркиране покрай бордюри.
- ML - Предпазване на стрингера (каучукова изпъкнала лента на стрингера) – предпазва стрингера на гумата от повреда особено при непредпазливо паркиране покрай бордюр.
- XL - Обозначение на гума с повишено допустимо натоварване – предпочита се от притежатели на тежки превозни средства.
- SSR-самоносещи гуми Continental- гума с подсилени страници, която продължаваа да носи тежестта на автомобила дори и при загуба на налягане. Монтира се само на автомобили, пригодени за такива гуми. Възможност да бъдат изминати още 80км. със скорост 80км/ч при нулево налягане.
- ZP - zero pression- самоносещи гуми Michelin-гума с подсилени страници, която продължаваа да носи тежестта на автомобила дори и при загуба на налягане. Монтира се само на автомобили, пригодени за такива гуми. Възможност да бъдат изминати още 80км. със скорост 80км/ч при нулево налягане
- MO -за Mercedes
- AO - за Audi
- NO - за Porsche
- J - за Jaguar
- LT - пикапи
- REINF. - подсилена
- Бионика -Научно направление, което използва методи и системи, открити в природата, и ги прилага в модерните технологии (например технология при изработване на автомобилни гуми). Пример: Бионичен профил – аналогия от разперващите се лапи при хищниците от семейство котки при допира с повърхността след скок.
- Бионичен профил - Характеристика на конструкцията на гумата, спомагаща за разширяване на гумата при натискане на спирачките (по аналогичен начин и зацепване и влизане в завой). Благодарение на това в контакта (между гумата и пътната настилка) влиза по-голямо количество каучук. Предимството за клиента е по-краткият спирачен път, по-малко поднасяне при зацепване и по-високо сцепление на гумата при движение в завои.
- Бионична мрежа - Специална смес на протектора на гумата. В екстремни ситуации (рязко спиране, остри завои, бързо ускоряване) гумата се нуждае от значително по-високо сцепление. Предимство за клиента е същественото съкращаване на спирачния път, по-добро зацепване и по-сигурно движение в завои и при това щадящо дълго време гумата.
- DOT- Department of Transportation. 10 цифреният код след DOT дава информация за седмицата и годината на производство на гумата, както и за производителя, фабриката, линията за гуми и размера.
- M+S- Обозначение на гумата показващо, че гумата е одобрена за използване при кални и снежни условия (Mud & Snow).
- Аквапланинг - Загуба на контакт на гумите с пътната настилка, поради образуване на воден слой между гумата и настилката. Това причинява загуба на адхезията (сцеплението) на гумите – превозното средство става нестабилно като върху ледена повърхност. Нашето предложение: не спирайте рязко, намалете газта и изчакайте да се възобнови контактът на гумите с пътната настилка.
- Адхезия - Сцепление на гумата с пътната настилка.
- Хендлинг - Субективна преценка за поведението на гумите по време на пътуване, особено на завои. Оценява се например скоростта на реагиране на гумата при рязка промяна на посоката на движение.
- Силика - Хидратиран силикатен оксид, който се прибавя към сместа на протектора (частта от гумата с отлети блокове, която осигурява контакта на гумата с пътната настилка) за подобряване на характеристиките на движение. Предимство за клиента е определено по-краткия спирачен път върху мокра настилка и по-добра адхезия на гумата при зацепване и на завои. Силика същевременно снижава въртеливото съпротивление на гумата и по този начин намалява разхода на гориво.
Затвори

Икономия на гориво
На гумите се дължи до 20% от разхода на гориво на вашия автомобил? Изборът на гуми с висока категория за разход на гориво ще ви осигури по-дълъг пробег с един резервоар и по-малко емисии на CO2.Икономията на гориво се оценява от A до G по цветна скала. A (зелена) = най-висока категория за разход на гориво G (червена) = най-ниска категория за разход на гориво Категория D не се използва за пътнически автомобили.
Разликата между категория A и категория G може да означава намаляване на разхода на гориво с до 7,5%. В реално изражение изборът на гуми категория A вместо гуми категория G може да ви спести над 6 литра гориво на всеки 1000 километра.

Затвори

Сцепление на мокра настилка
Клас А (най-къс спирачен път) до клас G (най-дълъг спирачен път)Сцепление с влажна пътна настилка е изключително важна характеристика от гледна точка на безопасността и зависи от способността на гумата да спре превозното средство бързо върху мокро пътно платно. Разликата в спирачния път между класовете A и G може да бъде до 30%*.
За лек автомобил движещ се с 80 км/ч при натискане на спирачките докрай спирачният път на гуми от клас A е с до 18 метра по-къс от този на комплект гуми от клас F! Това е значителна разлика и може да се окаже от огромно значение в извънредна ситуация.

Затвори

Външен шум
Външния шум от гумата се измерва в децибели. Тъй като много хора не са запознати със стойностите в децибели, шумовият клас също е показан. Това категоризира гумата по отношение на европейските лимити за шум, които предстои да бъдат въведени.
- 1 черна вълна: тиха (3 dB или повече под бъдещия европейски лимит)
- 2 черни вълни: средно шумна (между бъдещия европейски лимит и 3 dB под него)
- 3 черни вълни: шумна (над бъдещия европейски лимит)
Затвори